vrijdag 8 februari 2019

Pannenkoeken bakken en zorgen voor elkaar.

Maandag vertelde Brent in de kring over zijn lamp die een vleermuisschaduw gaf. We vonden het moeilijk om te zien omdat het licht niet uit gaat als we in de klas zijn. Stephanie vertelde over een schakelaar die bij Patrick lag. Zo zouden we het licht kunnen uitdoen. Na de speeltijd testten we het dan ook uit. Nadien speelden we in de poppenkast achter een wit kleed schaduw. Dinsdag ging Stephanie nog een staanlamp meebrengen.

Hafsa had een dokterskoffertje bij. Ze liet verschillende dingen zien. Hafsa heeft veel ervaring met spuitjes, dat vertelde ze aan ons. We kwamen op de stethoscoop. Die luistert naar ons hart, wisten er kinderen. Maar we deden ook na hoe we bij de dokter moesten doen. Het luid in- en uitademen. We ontdekken dat dit van de longen komt. Aline wees naar haar buik, dat daar de longen lagen. Aline, Brent en Jua gingen met Lana boeken halen over de longen en het hart. Ze tekenden na waar ze lagen en vertelden dit op het einde van de dag aan de anderen.

Roxx, Abel, Flin en Robbe G. wilden graag een hok maken voor Abel die zich in zebra verkleedde. Uiteindelijk was het Roxx die een eindresultaat had. En zebra-Abel pastte er perfect in. Roxx kreeg veel complimentjes omdat ze het zo mooi had gemaakt, en helemaal alleen. Knap!!!

In de namiddag kwamen Mylo met ons een voelspelletje spelen.
Esse, Rik en Mylo kwamen ons meer vertellen over de Damiaanactie.




Dinsdagochtend hadden we een fijn gesprek over zorgen voor iemand. Aline had thuis over de Damiaanactie verteld aan haar mama. Zo kwam er een verhaal los dat haar mama iemand kende met lepra. Zij zorgde voor mensen met lepra. Toen vertelde Robbe S. verder dat hij met zijn mama ook voor een meneer had gezorgd in het rusthuis. En nog verder vertelde Brent over zijn mama die in het ziekenhuis werkt en daar een meneer hielp, omdat hij krukken nodig had. We brachten het gesprek verder en ontdekte zo dat we allemaal wel voor iemand zorgen. Jua voor zijn papa, Fedor voor Siegert, Lore voor haar tweeling (broer en zus), Roxx voor haar mami en papi, ... en zo verder en zo verder.

Jens vertelde dat hij een keuken had. Wat doe je dan in een keuken? Koken. Wat dan koken? Jens vertelde dat hij pannenkoeken ging bakken. Wat heb je dan nodig? Dat was niet moeilijk te raden: eieren, melk en bloem. Dus Jens zijn voorstel werd meteen gepland. Na de laatste speeltijd gingen we langs de winkel.

We gingen nog verder met spelen met de schaduw. Stephanie had een lamp mee voor achter het witte doek in de poppenkast.

Na de speeltijd speelden we in de kring 'wat is er weg?'. Dat was lang geleden, dus weer extra vrolijk en lachwekkend. Er werd opvallend veel gelachen vandaag. We waren weer in een zotte bui!

De kring duurde te lang dus splitsten we hem op. In de namiddag gingen we nog verder met deel 2.
Er werd nog geknutseld met de nieuwe materialen van Boris (vorige week gekregen).

Woensdagochtend besproken we het praatraadverslag. We werden onderbroken door de werkman. Er was een werkman aan de lantaarnpaal bezig met een lift. We vroegen wat hij aan het doen was. Hij vertelde over de andere werkmannen die een kabel in de grond hadden gerepareerd voor de lamp. Hij ging testten of de lamp terug werkte. Wij wachtten af en zagen uiteindelijk de lamp terug branden. Het was gelukt. Hij kreeg een applaus.

We hielpen allemaal bij het deeg te maken voor de pannenkoeken. Na de speeltijd konden we ze verder bakken en opeten. Het was een heerlijke dag!

Donderdag, na het turnen, gingen Brent en Abel naar de praatraad. Terwijl werkte Lana met Aline en Robbe S. Jens speelde een spelletje met Stephanie.
Na de speeltijd konden we onze kring doen. Jua had een plan met zijn doos, een boottoneel. In de namiddag gingen er kinderen aan de slag om een boottoneel te maken. Het boottoneel werd op het einde van de dag getoond. Jua, Robbe S. en Aline maakten een toneel. Brent, Robbe G. en Abel maakten ook een toneel.
Voor de rest werkten de kinderen nog verschillende dingen af. Er lagen nog onafgewerkte knutselwerkjes, spelletjes die nog verder gespeeld werden, ...
Na de middag genoten we van vele rijmpjes over knuffel, kussen, houden van,... Jua had ons een brief geschreven dat hij van ons hield en het heel leuk vond in de klas. Dus lekker rijmen maar....

Vrijdagochtend lagen er nog plannen te wachten: andere kinderen die toneel wilden spelen met de boot, nog anderen die wilden knutselen,...
Robbe S. ging tellen hoeveel kinderen we in de klas hadden, voor een verrassing van thuis :) We zijn benieuwd.
We kregen post van dikke truiendag. Dat besproken we uitvoerig: wat staat er op de affiche, waarom staan daar schapen op, wat is er van wol, waarom een dikke trui aandoen, waarom de verwarming lager, vanwaar komen bosbranden en waarom is dat slecht, waarom is het slecht dat er afval in de zee ligt,  wat doen dieren voor ons, waarom moeten we zorgen voor de dieren, wat doen windmolens,....
De tijd was te kort om het allemaal te plannen. Na de speeltijd gingen we nog turnen, dus verdere plannen zijn voor maandag.

In de namiddag kregen we bezoek van 3 Monstertjes. Ze lazen een boekje voor aan ons. Het werd gezellig, geniet maar mee door hier te klikken op de link: Monstertjes lezen voor

Om 14u spraken we met heel de school af in de serre. We werden daar verrast met ijsstronken van het Heide Atelier. De Duiveltjes en de Monstertjes hadden koekjes gebakken en wij hadden ze gekocht (en opgegeten :)) Dus kregen we van hen een bedankje.
Dus konden we na de speeltijd genieten van een lekker stukje ijsstronk. Een lekkere verrassing!


Foto's_Krokodilletjes_week20

Geen opmerkingen:

Een reactie posten