vrijdag 11 januari 2019

Moeren, boren, schroeven,...

Maandag kwamen Brent en Jens voor de eerste keer naar de klas. Na de speeltijd deden we al meteen een kring en daar konden ze al goed meepraten.
Fedor was naar het legomuseum geweest. Aline had ook al eens een lego-tentoonstelling gezien. Er werd gepraat over gaan nieuwjaarzingen. Welke liedjes we allemaal hebben gezongen. Feest vieren met de familie met Kerst en Nieuwjaar. Cadeautjes die we hadden gekregen toen we onze brief afgaven.
Na de middag genoten we van een verhaaltje. Charlotte, Aline en Hafsa vonden de nieuwe stempels aan de knutseltafel.
We kregen van Boris nieuwe spullen voor in de klas, oude spullen voor hem van thuis. We waren heel blij want er zaten stoere auto's bij. Playmobil met pinguïns. Leesboekjes voor in de kring. En een boodschappenmandje met eten. Met deze spullen konden we naar hartelust spelen.


Dinsdagochtend hadden we een fijne vullende kring. Een knikker van Fedor bracht Abel op het idee om met de lego-blokken een knikkerbaan te maken. Dat werd dan ook in de afsluitkring getoond.
Een boormachine van Brent bracht het idee om een echte boormachine te gaan halen bij Ludo. We boorden eerst 3 gaten in de timmertafel om onze nieuwe bankschroef nog vast te zetten. Nadien konden we dan een plank op de bankschroef plaatsen en zo nog verder gaten boren. Jens, de fotograaf van dienst, maakte enkele foto's tijdens het werken.
Jua had een fototoestel gekregen. Jens en hij trokken foto's in de klas.
Lore had haar pooh-knuffel mee en wou hem eten geven in de poppenhoek. Brent maakte een papje voor pooh-knuffel.
Fedor toonde fier zijn nieuwe kousen in de kring.
Robbe G. vertelde ons dat zijn hond in de hondenhemel was.

Na de speeltijd speelde Stephanie een spel met Brent en Jens. Terwijl maakten Aline, Lian en Flin een mooi magneetwerkje op de automat. Roxx kookte voor Lana in de poppenhoek.
Na de middag kwamen Floor en Ibe in onze klas. Zij zorgden voor een fijn en rustig leesmomentje in de klas. Zie filmpje: Filmpje_gezellig lezen
Daarna begonnen we aan het werken met de boormachine.
Abel ontdekte dan weer dat je met de nieuwe stempels een handafdruk kan maken. En hij vond een nieuwe uitdaging in de knutselkast. Hij vroeg aan mij wat het was en we besproken het in de afsluitkring. De plannen voor woensdag werden dan ook weer verder gemaakt met het gevonden voorwerp van Abel: het zeefraam.
In de afsluitkring tijdens het vertellen van alle avonturen in de klas, kwamen we op het idee om nog eens iets te koken of te bakken met een ei. Robbe S., die op het idee kwam, noteerde het op een blad en hing het omhoog. Het eerste kookidee van het jaar stond ook weer gepland.

Jens en Robbe S. maakten deze week ook foto's met de computer. Dit is er één van.

Woensdag besproken we de praatraad in de kring.
We gingen nog verder met boren omdat we dat zo leuk vonden. Ook de moeren van de bankschroef stonden vast, dus konden we zelf moeren vastdraaien aan de timmertafel. Of met de schroevendraaier vijzen vastdraaien.
Na de speeltijd kwam Lana en dan konden we knutselen met het zeefraam. Spetters maken op het papier. We toonden ons resultaat in de kring. Er waren nog kinderen die het morgen ook wilden uitproberen. Dus verdere plannen.
Robbe S. had 'Mega Mindy' gestempeld en toonde dit in de kring.

Aline kwam op het idee om met die mooie letterstempels
'Krokodillenklas' te stempelen om op onze deur te hangen met een pijl dat ze naar onze kant moeten gaan en niet naar de Banaantjes. Ik bracht het idee van Abel terug om onze handen er dan ook op te stempelen. Dat vonden we allemaal een leuk idee. Weer een volgend plan voor donderdag.








Donderdagochtend, na het turnen, gingen we meteen met onze plannen van woensdag aan de slag. Er werd nog gespetterd met het spatraam. En de eerste handafdrukken werden gezet op ons Krokodillen-papier.
Na de speeltijd maakten we tijd voor de kring.
Brent had een plooi-vliegtuig mee. Robbe S. en Jua vertelden over het boek dat Stephanie had.
Jua vertelde over zijn papa die terug thuis was. Hij lag in het ziekenhuis. Meerdere kinderen kenden iemand die in het ziekenhuis was geweest. Brent was zelf al eens in de operatiekamer en kreeg daarvoor een spuitje.
Jens toonde zijn ketting dat hij had gemaakt in de klas.
Fedor had paardjes bij en ging samen met Flin er mee spelen op de automat. Paardjes in de modder, in de wei, in het gras,...
Na de kring konden we nog kort werken met het spatraam.
Na de middag genoten we van een verhaal. We bekeken het plooi- en vouwboek. We maakten een pinguïn, een vliegtuig en een boot. Er werd nog steeds geboord op de timmertafel.


Vrijdagochtend kregen we een brief van 3 Vuurvliegjes. Ze vroegen wie de oudste, de jongste, de
kleinste en de grootste van de klas was. We besproken hoe je dit kon te weten komen. Er werd al duidelijk gezegd dat je de grootste en de kleinste op de meter kan meten. Brent vertelde ons dat hij de oudste was omdat hij al 6 jaar was. We bekeken hoe oud iedereen was en Brent had gelijk. Voor de jongste was het iets moeilijker. Robbe S. dacht dat Fleur de jongste was omdat zij de kleinste was op de meter. Maar nu een goed onderzoekend gesprek kwamen we er achter dat Lore de jongste was van de klas. We moesten hiervoor naar de verjaardagen kijken op onze kalender en aan iedereen vragen hoe oud ze waren.

Na de kring begonnen Brent en Robbe S. iedereen te meten in de klas.
In de afsluitkring konden we dan zien dat Brent de grootste van de klas was.
Na de speeltijd gingen we turnen.
Na de middag las Stephanie een verhaal voor en vonden we weer even rust. Aline vertelde nog over het stuk naald dat ze nog in haar voet gevonden hadden. Ze was zelf nu opgelucht dat ze weer kon stappen. Iedereen blij! We konden nog even spelen voor we de dag eindigden in de kring. Aline maakte onze poster, voor aan de deur, af door 'Krokodillenklas' er op te stempelen.


Oproep: ons hout aan de timmertafel is bijna op. Heeft er iemand nog stukken hout liggen? Kleine stukjes om vast te timmeren op grotere stukken. Max. +/- 30 cm lang en +/- 30 cm breed. En alle afmetingen daartussen. Alvast bedankt.

Foto's_Krokodilletjes_week16

Geen opmerkingen:

Een reactie posten