-Brent zijn zusje werd dinsdag 1 jaar. Charlotte en Aline wilden graag een cadeautje maken voor haar. En Brent wou een kroon maken voor zijn zus. Robbe S. stelde voor dat hij dat ook in de klas kon doen. Dat vond Brent een heel leuk idee.
Jua en Robbe S. maakten ook weer een kroon voor zichzelf. Ze zijn zo graag jarig...
-Robbe G., Flin, Boris en Jens maakten plannen om met de politiewagen van Robbe G. te spelen. Maar eerst besproken we wat dat rode dingetje aan zijn auto was. 'Wat is dat?', vroeg Aline. We eindigden bij Stephanie haar auto en lieten het alarm afgaan. Misschien was het iets om de boeven tegen te houden?
-Fedor had een plan met zijn werkkoffer met bouten en moeren. Hij ging aan de timmertafel werken.
-Roxx was zo blij dat Lian terug was. Ze spraken samen af om in de zandbak te spelen.
-Jens vertelde dat hij een puzzel had gemaakt met Anneke in de opvang, met een dino op. Hij zei dat wij gaan puzzels hadden in de klas. De anderen riepen meteen: 'Nee, dat is niet waar.' Brent zei ook dat hij de puzzels niet wist liggen. Dus in de namiddag toonde Robbe S. de puzzels in de klas. Jens, Robbe S., Jua, Charlotte en Brent kozen een puzzel uit om te maken.
-Brent en Jua maakten een poppenkast om in de afsluitkring aan ons te tonen.
Na de middag namen we Mylo, een Duiveltje, mee naar de winkel om eieren en brood te kopen.
Voor we naar de winkel wandelden, wandelden we eerst langs het appartement van Jens. Hij vertelde dat hij in het dorp woonde vlakbij de winkel. Toevallig waren mama en papa thuis en ook het hondje. Na de winkel passeerden we een rare deur. De deur stond dwars en niet in een stenenmuur.
We vonden een leuke rijm: 'Hop hop hop, de deur staat op zijn kop.' Als we maar onnozel en gek kunnen doen!Dinsdagochtend, na een korte kring, besproken we met welk materiaal we een eigen vrij werkje gingen maken voor onze schrift. Alle ideeën werden in de dag gepland. Sommige kinderen konden hun werk al tonen anderen moesten nog wachten tot woensdag.
De sneeuw die gepland stond om te vallen was het gespreksonderwerp van de dag. Toen hij uiteindelijk dan ook viel, rond 11u, waren we wild enthousiast. 'Daar heb ik een jaar op gewacht.', klonk het bij Aline. Dikke fun tijdens de middagspeeltijd. Na de middag begon Stephanie aan een verhaal maar verder dan pagina 1 zijn we niet geraakt. Plots kwam er een werkmachine voorbij. We zagen de werkmannen borden plaatsen en daarna een drilboor nemen. Brent benoemde de drilboor. Iemand zei 'De boor is.....' en Robbe G. herkende iets en bleef het herhalen: boor is, boor is, boor is, Boris, Boris, Boris,... goed gehoord! Dat vonden we wel grappig en ook Boris vond het leuk klinken.
Toen Lana in de klas was, speelden Flin, Fedor, Lian, Boris en Lore een spelletje met kleren met Stephanie. We hadden grote kleren en kleine kleren, door het meten van elkaar op de klasmeter. We sorteerden ze eerst, dat gebeurde natuurlijk op een gekke manier. De broeken stonden op ons hoofd, gek doen dat vinden we natuurlijk leuk.
Enkele kinderen kozen ervoor om buiten in de sneeuw te spelen, in onze tuin. De eerste winterfoto voor onze seizoenskalender werd gemaakt. Dat vonden we leuk, onze nieuwe tuin in de sneeuw.
Andere kinderen vonden het dan weer heel fijn om lekker warm binnen te spelen. Op de warme vloerverwarming liggen en met de auto's rijden.
We hadden een lange afsluitkring omdat er heel wat kinderen hun werk wilden tonen.
Woensdag werden er nog vrije werkjes van dinsdag getoond. We besproken het praatraadverslag.
We bakten eitjes op Robbe S. zijn manier. Korsten van het brood bakken, dan eitjes er in bakken en dan op eten.
We konden buiten nog met de sneeuw en de slee spelen, in onze tuin. Boris, Brent en Flin maakten ook nog een vrij werkje. Zij konden dit in de afsluitkring nog tonen.
Donderdag, na het turnen, gingen Charlotte en Robbe S. naar de praatraad. Lana werkte met Brent en Aline aan de tekst van hun vrij werkje.
Terwijl speelde Stephanie met Jua, Robbe G. en Hafsa een spelletje van groot naar klein: onze warme sjalen en sneeuwschoenen werden uitgehaald en gesorteerd.
Na de speeltijd maakte Lore haar vrij werkje. Robbe S. en Jens werkten ook nog aan hun tekst van hun vrij werkje.
Na de middag maakten we tijd om terug rust te vinden met het verhaal dat we dinsdag eigenlijk al wilden voorlezen. Charlotte werkte ook nog met de sjalen en sneeuwschoenen.
De dag werd nog eens afgesloten met een poppenkastverhaaltje van Brent en Fedor. De poppenkast leeft........
Vrijdagochtend hadden we een leuke kring. Jens had in de opvang op veel papiertjes geschreven. Aline vroeg wat hij had geschreven: school, Boris, Stephanie,...
Brent, Jens, Roxx, Robbe G. en Jua wilden aan het werk met de stempels en het schrijfmateriaal.
Daarna kwam Charlotte met het verhaal dat ze deze ochtend op haar auto had getekend. Ze had in de sneeuw getekend. We hadden het over met je vingers tekenen. Waar kan je dat nog in doen? Met verf kwam er spontaan uit de kinderen. Toen ik gerichter vroeg naar dingen van buiten kwam Robbe S. op in het zand tekenen. Maar dan moet het hard zijn, zei iemand anders. Hoe wordt zand dan hard. Door er water bij te doen, zei iemand.
En als je er veel water bij doet? Dan wordt het de zee, zei weer iemand. We probeerden het buiten uit. Jua, Flin en Robbe G. maakten met het zand en het ijs een echte modderpoel. Een modderpoel waarin Brent ook ging tekenen. Het was leuk om met onze vingers te tekenen maar ook koud.
In het filmpje zie je ook nog hoe leuk het is om het ijs te breken: Filmpje_buitenklas
In de namiddag maakten we in aparte bakken in de klas ook modder. Robbe G. en Brent maakten er met hun vingers mooie tekeningen in. Soms zagen we zelfs een letter van hun naam.
Een paar Worteltjes kwamen in de namiddag bij ons in de klas, omdat Nathalie ziek was. We genoten eerst van een verhaal met heel wat gepraat er bij. Ook die Worteltjes kunnen goed 'tetteren'. Jua wou graag schrijven en hij schreef woorden van de klas: 'klas', 'klok', 'bekers' en 'huis'. Hij besloot om ze uit te knippen en bij de juiste spullen te plakken in de klas.
Foto's_Krokodilletjes_week18
Geen opmerkingen:
Een reactie posten